Vroom! Svenskutvecklade DCS-planet F-4 Phantom släpps i maj

Robot
Vroom! Svenskutvecklade DCS-planet F-4 Phantom släpps i maj

Och 150 GB stor Kolahalvön-karta släppt – med norra Sverige.

#dcs, #dcs-f-4e-phantom


Medlem

Kola-halvön kartan är i otroligt mycket Early Access stadie. Den hade lätt kunnat blivit polerad i yttligare en månad eller två innan sin EA release enligt mig. Nästan som om de slängde ut den genom porten för att hinna släppa den innan Afghanistan kartan som släpps i som EA under Juni.

Den kommer nog bli riktigt trevlig när den är klar, men i dagsläget är typ 75% utan detaljer som byar, vägar etc... De 25% av som har de sakerna skulle behöva poleras lite till.

Medlem

Säkert 10+ år sedan jag flög lite i DCS och har inte tiden eller prio för flygsim längre. Men jag missar inte en trailer för nånting som släpps till det. Just där o då vill man ju bara släppa allt annat o fokusera på flygsim. Sen tar trailern slut

Medlem

Trailervinnare 2024

Medlem

Tyckte rubriken fick det att låta som att det var själva planet F-4 Phantom som är svensk-utvecklat.

Studion verkar ju dock ha Ryskt ursprung men är numera baserad i Schweiz?
Har herrn blandat ihop Sverige och Schweiz? Där är väl typ Amerikaner som gör det?


signatur

subterranean homesick alien

Redaktör
Skrivet av Anton Q:

Tyckte rubriken fick det att låta som att det var själva planet F-4 Phantom som är svensk-utvecklat.

Själva studion verkar ju dock ha Ryskt ursprung, men är numera baserade i Schweiz.
Har herrn gjort blandat ihop Sverige och Schweiz?

Planet F-4 Phantom kodas av Heatblur, vilket står i nyheten. Eagle Dynamics är ursprungligen från Ryssland.


signatur
Medlem
Skrivet av Tomas Helenius:

Planet F-4 Phantom kodas av Heatblur, vilket står i nyheten. Eagle Dynamics är ursprungligen från Ryssland.

Ajuste. MIssa dä.

Mia culpa.

Står fast vid rubrikgrejjen dock


signatur

subterranean homesick alien

Redaktör
Skrivet av Anton Q:

Ajuste. MIssa dä.

Mia culpa.

Står fast vid rubrikgrejjen dock

Men det står ju att planet kodas av svenska Heatblur. Vad är fel? (Ja, jag missar säkert nåt uppenbart.)

EDIT: ah, fattar - är syftningsfel. Skriver om. Tack!


signatur
Redaktör
Skrivet av Ringo:

Säkert 10+ år sedan jag flög lite i DCS och har inte tiden eller prio för flygsim längre. Men jag missar inte en trailer för nånting som släpps till det. Just där o då vill man ju bara släppa allt annat o fokusera på flygsim. Sen tar trailern slut

Brukar räcka med några månader för att lära sig grunderna i dessa moduler. Suck... :/


signatur
Medlem
Skrivet av Tomas Helenius:

Men det står ju att planet kodas av svenska Heatblur. Vad är fel? (Ja, jag missar säkert nåt uppenbart.)

EDIT: ah, fattar - är syftningsfel. Skriver om. Tack!

Ah precis, gött.
As you were.


signatur

subterranean homesick alien

Medlem

Riktigt fräsig trailer, väntat läääänge på F-4 modulen och på Kola kartan men tyvärr var ju sistnämnda lite för mycket early access så passar på den ett tag till. Fantomen är dock obligatorisk införskaffning omedelbart vid släpp.🤗

Redaktör
Skrivet av addman:

Riktigt fräsig trailer, väntat läääänge på F-4 modulen och på Kola kartan men tyvärr var ju sistnämnda lite för mycket early access så passar på den ett tag till. Fantomen är dock obligatorisk införskaffning omedelbart vid släpp.🤗

Har inte koll alls på Phantom, men är det tekniskt mittemellan F-86 och Tomcat? Tidigt gen 3, typ?

Älskade den analoga känslan i Tomcat, hur hela planet skakade när farten kröp ner mot stall. Oerhört bra modul.


signatur
Medlem

Hur många av flygen/helikoptrarna i DCS stöder 2 spelare i samma?


signatur

<allt jag skriver är mina åsikter och ni behöver varken hålla med eller säga emot>

Medlem
Skrivet av Ankh:

Hur många av flygen/helikoptrarna i DCS stöder 2 spelare i samma?

De jag kommer på utan att kolla, med olika nivåer av sammarbete mellan spelarna. I vissa planen är det samma kontroller fram som bak medan vissa andra har olika roller beroende på vart du sitter.

F-14
F-15E
Mirage F1 (osäker, men tror BE modellen har stöd för det)
AH-64 Apache
Mi-24
Gazelle (Helikopter)
L-39

Och kommande F-4E

Har säkert missat någon eller några

Medlem
Skrivet av Nasder:

De jag kommer på utan att kolla, med olika nivåer av sammarbete mellan spelarna. I vissa planen är det samma kontroller fram som bak medan vissa andra har olika roller beroende på vart du sitter.

F-14
F-15E
Mirage F1 (osäker, men tror BE modellen har stöd för det)
AH-64 Apache
Mi-24
Gazelle (Helikopter)
L-39

Och kommande F-4E

Har säkert missat någon eller några

Tack, jag får kolla upp detta asap!

Hade varit sjukt kul att spela coop i DCS i samma fordon


signatur

<allt jag skriver är mina åsikter och ni behöver varken hålla med eller säga emot>

Medlem
Skrivet av Tomas Helenius:

Har inte koll alls på Phantom, men är det tekniskt mittemellan F-86 och Tomcat? Tidigt gen 3, typ?

Älskade den analoga känslan i Tomcat, hur hela planet skakade när farten kröp ner mot stall. Oerhört bra modul.

Aa, precis, gen 3 flygplan som hade lång livslängd i en mängd olika flygvapen tack vare att det gick att uppgradera den så länge. Turkarna t.ex flyger ännu en moderniserad variant av det och japanerna pensionerade sina för bara nåt år sedan. F-86 får väl räknas som gen 1, därefter kom den så kallade "century series" eller gen 2, F104, F105 osv.

Ja, gillade du den analoga känslan i Heatblurs Tomcat så lär du knappast bli besviken av Phantom. Den är next level, ALLT är simulerat, t.om individuella mätare som t.ex fart, höjd, värmemätare har ett eget liv där beronde på slitage så kan en visare bete sig mer eller mindre annorlunda från en annan. Det, knakar, det skakar och låter när man vränger omkring i det precis som i Tomcaten.

Kolla den här videon så får du en sjysst överblick av vad det handlar om.

Medlem

Nordöstra Ryssland? Nordvästra menar ni i artikeln.

Även väldigt förvirrande rubriksättning när man skriver "svenskutvecklade planet" följt av ett amerikanskt plan.

Redaktör
Skrivet av addman:

Aa, precis, gen 3 flygplan som hade lång livslängd i en mängd olika flygvapen tack vare att det gick att uppgradera den så länge. Turkarna t.ex flyger ännu en moderniserad variant av det och japanerna pensionerade sina för bara nåt år sedan. F-86 får väl räknas som gen 1, därefter kom den så kallade "century series" eller gen 2, F104, F105 osv.

Ja, gillade du den analoga känslan i Heatblurs Tomcat så lär du knappast bli besviken av Phantom. Den är next level, ALLT är simulerat, t.om individuella mätare som t.ex fart, höjd, värmemätare har ett eget liv där beronde på slitage så kan en visare bete sig mer eller mindre annorlunda från en annan. Det, knakar, det skakar och låter när man vränger omkring i det precis som i Tomcaten.

Kolla den här videon så får du en sjysst överblick av vad det handlar om.

Tack! Får ta en titt.


signatur
Redaktör
Skrivet av Mortac:

Nordöstra Ryssland? Nordvästra menar ni i artikeln.

Även väldigt förvirrande rubriksättning när man skriver "svenskutvecklade planet" följt av ett amerikanskt plan.

Nordvästra delen av landet i öst - hjärnan snubblade där. Tack, fixat.

"Svenskutvecklade DCS-planet F-4 Phantom" syftar till att det är just DCS-planet som är svenskutvecklat. Du har rätt i att det finns risk för förvirring, men jag tänker att de flesta flygintresserade kan sina svenska plan. Kanske de amerikanska också.


signatur
Medlem

Kul att dom visar fina videos.. när man själv spelar det ser det mer ut så här

https://www.youtube.com/watch?v=sPryGaYvHkY

10 fps och extremt ful grafik


signatur

1# FZ Troll

Redaktör
Skrivet av robbis:

Kul att dom visar fina videos.. när man själv spelar det ser det mer ut så här

https://www.youtube.com/watch?v=sPryGaYvHkY

10 fps och extremt ful grafik

DCS 1.5 är väl snart 10 år gammal? Sen är spelet extremt tungdrivet och kräver hög CPU-klockfrekvens.

Jag testade det i dag (för första gången på länge) med den här babyn (RTX 4090-grafik m.m.) på Kola-banan, och då rullade det fint vid friflygning. Men det är väl ingen standarddator heller. Ska testa spelet här hemma med ett 2080 Super-kort och några år gammal prolle, det kanske blir hackfest igen.


signatur
Medlem
Skrivet av Tomas Helenius:

DCS 1.5 är väl snart 10 år gammal? Sen är spelet extremt tungdrivet och kräver hög CPU-klockfrekvens.

Jag testade det i dag (för första gången på länge) med den här babyn (RTX 4090-grafik m.m.) på Kola-banan, och då rullade det fint vid friflygning. Men det är väl ingen standarddator heller. Ska testa spelet här hemma med ett 2080 Super-kort och några år gammal prolle, det kanske blir hackfest igen.

jag har 2080 så berätta gärna hur det flyter, för sist jag testade för ett år sedan så gick det inte så bra. Spelar mest Flight Simulator och det rullar fint på typ en vic-20


signatur

1# FZ Troll

Medlem
Skrivet av robbis:

Kul att dom visar fina videos.. när man själv spelar det ser det mer ut så här

https://www.youtube.com/watch?v=sPryGaYvHkY

10 fps och extremt ful grafik

Aa, det där klippet är INTE representativt för hur DCS är idag eller ens hur det var då om jag ska va helt ärlig. Vet inte om det är inspelningen som felat där eller om personen som laga videon satt med en potatis PC och spela. Du valde ett dåligt exempel där är jag rädd för.

Har själv en i5-13400f, RTX 4060 samt 32GB ram (DCS gillar RAM och spelar i 1440p(!) med höga inställningar och det flyter på hur bra som helst.

ED har också lagat en ny multithreading .exe för spelet som är mycket bättre optimerat för flertrådade prollar, ligger i en mapp som heter "bin-mt" så se till att köra den .exen och inte den som ligger i vanliga "bin" mappen.

Medlem
Skrivet av addman:

Aa, det där klippet är INTE representativt för hur DCS är idag eller ens hur det var då om jag ska va helt ärlig. Vet inte om det är inspelningen som felat där eller om personen som laga videon satt med en potatis PC och spela. Du valde ett dåligt exempel där är jag rädd för.

Har själv en i5-13400f, RTX 4060 samt 32GB ram (DCS gillar RAM och spelar i 1440p(!) med höga inställningar och det flyter på hur bra som helst.

Ja jag var ironisk när jag la upp länken, men lite så har det varit för mig när jag kört det! Känns orättvist att sitta på ett 40-kort o säga att det flyter bra... Det kostar mer än hela min dator liksom


signatur

1# FZ Troll

Medlem
Skrivet av robbis:

Ja jag var ironisk när jag la upp länken, men lite så har det varit för mig när jag kört det! Känns orättvist att sitta på ett 40-kort o säga att det flyter bra... Det kostar mer än hela min dator liksom

Tror ditt 2080 är ganska jämnbra med mitt 4060 faktiskt.

Medlem
Skrivet av addman:

Tror ditt 2080 är ganska jämnbra med mitt 4060 faktiskt.

dom är väl identiska förutom att mitt drar dubbelt så mycket ström och mitt är 2-3 gånger så dyrt...


signatur

1# FZ Troll

Redaktör
Skrivet av addman:

Aa, det där klippet är INTE representativt för hur DCS är idag eller ens hur det var då om jag ska va helt ärlig. Vet inte om det är inspelningen som felat där eller om personen som laga videon satt med en potatis PC och spela. Du valde ett dåligt exempel där är jag rädd för.

Har själv en i5-13400f, RTX 4060 samt 32GB ram (DCS gillar RAM och spelar i 1440p(!) med höga inställningar och det flyter på hur bra som helst.

ED har också lagat en ny multithreading .exe för spelet som är mycket bättre optimerat för flertrådade prollar, ligger i en mapp som heter "bin-mt" så se till att köra den .exen och inte den som ligger i vanliga "bin" mappen.

DCS var kasst på att dra nytta av modernare, flertrådade processorer, sa utvecklarna när jag testade Viggen och Tomcat. Klockfrekvens var viktigast eftersom spelet mer eller mindre använde en kärna/tråd/vaddetnuheter, sa de då. Bra om det fixats eller förbättrats! (Jag har lirat väldigt lite sista åren, så har dålig koll).


signatur
Redaktör
Skrivet av robbis:

jag har 2080 så berätta gärna hur det flyter, för sist jag testade för ett år sedan så gick det inte så bra. Spelar mest Flight Simulator och det rullar fint på typ en vic-20

Fick 120-180 fps i 1440p-upplösning, snabbuppdrag på Caucasus med Tomcat. Nyinstallerat, satte grafiken på "Medium" och rörde inget annat där. RTX 2080 Super, Core i9-10900K, 32 GB RAM. Såg väl inte fantastiskt ut, men det kan förstås tweakas rejält.


signatur
Medlem
Skrivet av Mortac:

Även väldigt förvirrande rubriksättning när man skriver "svenskutvecklade planet" följt av ett amerikanskt plan.

https://heatblur.se/home/

Och de har lagt till multithreading på senare. Har inte prövat sen dess, men att spela lokal multiplayer på min hyfsade spelburk var omöjligt och gav FPS som en powerpoint presentation, borde funka bättre nu.

Medlem
Skrivet av robbis:

jag har 2080 så berätta gärna hur det flyter, för sist jag testade för ett år sedan så gick det inte så bra. Spelar mest Flight Simulator och det rullar fint på typ en vic-20

Hade inga större problem med ett 1080 Ti förut och sedan över ett år tillbaka kom flertrådad version av DCS som inte är lika cpu bundet som tidigare så verkar konstigt om ett 2080 har svårt såvida du inte försökte i 4K allt max eller VR out of the box.

1
Skriv svar