Meta släpper operativsystem för VR-headsets

Robot
Meta släpper operativsystem för VR-headsets

Asus och Lenovo är redan intresserade av Meta Horizon OS.

#Asus, #Lenovo, #Meta, #nyhetstips


ZF
Medlem

Hade varit mer intressant med ett annat OS för Quest..

Medlem
Skrivet av ZF:

Hade varit mer intressant med ett annat OS för Quest..

Google ska utannonsera Android XR under nästa månad, och Samsung gör ett headset för det.
Google ville att Meta skulle dumpa sitt OS för Quest och köra Android XR. Men det ville dom så klart inte så detta kan kanske vara efterspelet av detta. Iaf att det händer just nu.


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem
Skrivet av ZF:

Hade varit mer intressant med ett annat OS för Quest..

Vad är det för fel på Meta Horizon OS?

Själv önskar jag det var möjligt i spel att tona ner till passtrough i exempelvis Beat saber så att man ändå ser rummet omkring sig samtidigt som man spelar. Vet att det ska fungera på PC.


signatur

Jag är introvert och älskar att spendera min lediga tid hemma.

Medlem
Skrivet av lonian:

Vad är det för fel på Meta Horizon OS?

Själv önskar jag det var möjligt i spel att tona ner till passtrough i exempelvis Beat saber så att man ändå ser rummet omkring sig samtidigt som man spelar. Vet att det ska fungera på PC.

Kan man spela beat saber i passthrough på PC?
låter konstigt då det inte går i Quest versionen


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem
Skrivet av Molotov:

Kan man spela beat saber i passthrough på PC?
låter konstigt då det inte går i Quest versionen


signatur

Jag är introvert och älskar att spendera min lediga tid hemma.

Medlem

Ah den funktionen i virtual desktop har jag aldrig testat. Mycket bra.
Som du säger borde vara en standardfunktion på själva Questen också och inte bara förlita sig på att spel/appar lägger in funktionen


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

ZF
Medlem
Skrivet av Molotov:

Google ska utannonsera Android XR under nästa månad, och Samsung gör ett headset för det.
Google ville att Meta skulle dumpa sitt OS för Quest och köra Android XR. Men det ville dom så klart inte så detta kan kanske vara efterspelet av detta. Iaf att det händer just nu.

Där ser man, men då kanske det dyker upp som något Lineage eller liknande ändå då. Kan säkert vara bra för övergivna headsets åtminstone.

Skrivet av lonian:

Vad är det för fel på Meta Horizon OS?

Själv önskar jag det var möjligt i spel att tona ner till passtrough i exempelvis Beat saber så att man ändå ser rummet omkring sig samtidigt som man spelar. Vet att det ska fungera på PC.

Kanske inget fel direkt. Förutom att det försöker sylta in mig främst i tjänster från ett ekosystem jag inte använder.

Men med Android på istället så hade det kanske kunnat bliv mer som en budgetverion av Apple Vision.

Har bara haft Q2. Så vet inte om jag velat se rummet genom den när det slaktas kuber ens när det är städat. Men den nya kanske är mycket bättre. Eller borde åtminstone vara för den prisökningen.

Medlem
Skrivet av ZF:

Där ser man, men då kanske det dyker upp som något Lineage eller liknande ändå då. Kan säkert vara bra för övergivna headsets åtminstone.

Kanske inget fel direkt. Förutom att det försöker sylta in mig främst i tjänster från ett ekosystem jag inte använder.

Men med Android på istället så hade det kanske kunnat bliv mer som en budgetverion av Apple Vision.

Har bara haft Q2. Så vet inte om jag velat se rummet genom den när det slaktas kuber ens när det är städat. Men den nya kanske är mycket bättre. Eller borde åtminstone vara för den prisökningen.

Testade passtrough på Quest S när jag ägde den och då var det ju inte vidare bra och i svartvitt.
Quest 3 är väl lite som att titta genom mobilkameror typ. Inget man skulle vilja leva med en hel dag men för stunden fungerar det och jag kan utan problem knalla in i köket för att ge katterna mat eller liknande. Brukar spela in lite film ibland med dem då jag tycker videoinspelnings kvalitén ser hyffsat okej ut så blir ju lite gopro stil.


signatur

Jag är introvert och älskar att spendera min lediga tid hemma.

Medlem
Skrivet av ZF:

.

Kanske inget fel direkt. Förutom att det försöker sylta in mig främst i tjänster från ett ekosystem jag inte använder.

Men med Android på istället så hade det kanske kunnat bliv mer som en budgetverion av Apple Vision.

Har bara haft Q2. Så vet inte om jag velat se rummet genom den när det slaktas kuber ens när det är städat. Men den nya kanske är mycket bättre. Eller borde åtminstone vara för den prisökningen.

Håller ibte med.
Felet med Quest OS är inte att det försöker sylta in en i tjänaster, har faktiskt ibte alls upplevt det.
"Felet" är att det är för mycket som ett "konsol OS".
det är bra på att starta ett spel tex snabbt och så är man inne. Dvs dom flesta spenderar ibte mycket tid i OSet.
Det ör inte bra på multitasking etc.
Men allt blir bättre förhoppningsvis.

Passthrough är bra på Quest 3 och det ör användbart att spela i passthrough beroende på spel.
Tex eleven table tennis känns det lite säkrare med att ha pingisbordet synligt i rummet eller delvis i rummet så slipper man slå i nått.
Spelade Asgards Wrath 2 igår och i en så kallad "lokis rift" eller vad det heter var ett moment att man hamna insitt eget rum och skylle försvara sig mot fienderna som försökte komma in genon portaler.
Bra Mixed reality gameplay så där mitt i allt 🙂👍


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

1
Skriv svar