EA:s sportspel är populära och det är många som väntar på de årliga upplagorna av deras fotboll och hockey. Själv är jag kampsportsfrälst, så för mig är det nya upplagor av MMA-spelen baserade på UFC som lockar. Dessa kommer dock inte varje år och senaste upplagan var UFC 4 från 2020. Men i år är det dags för en femte upplaga av burslagsmål och knogmackor. EA har som bekant boxningsserien Fight Night i ryggen, så det finns erfarenhet. MMA är dock en annan best och det är väl först nu med UFC 5 som bitarna börjar falla på plats.

Presentationen sitter som en smäck och för oss som följer sporten är det kul och se vilka fighters som är representerade denna gång. Förutom mästarna och den aktuella rostern finns det även klassiska kämpar på plats för oss som följt sporten sen 1993. Man får säga vad man vill om EA:s sportspel, men de är duktiga på att fånga sportens inramning. Detsamma gäller UFC 5: allt från publik, kameravinklar, musik och kommentatorer. Det känns verkligen som jag sitter och tittar på ett UFC-evenemang.

Det finns gentlemannasporter. Och så finns MMA.

Misstag straffar sig, och de kommer synas ett tag.

När HLR-utbildningen kommer till nytta.

Alla spellägen från tidigare finns med, som en kampanj där jag får gå som prospekt till att bli UFC-mästare, online där jag får slåss mot andra spelare plus lite annat smått och gott. Det är egentligen väldigt få nyheter, mest mindre förändringar. Det viktiga är dock spelmekaniken och hur själva matcherna känns, och här tar spelet några kliv i rätt riktning även om det finns rum för förbättringar.

"Här tar spelet några kliv i rätt riktning"

Den stående biten i matchen har inte förändrats så mycket utan mest finjusterats. Jag tycker fortfarande det är synd att spelet kör med knapparna istället för att boxas med styrspakarna som i Fight Night-spelen. Med det sagt funkar det ändå bra. De har bytt knappkombinationen för uppercuts, vilket var irriterande först men när jag vant mig så är det mycket lättare att sen få in slagkombinationerna. Jag upplever också att det är enklare att röra sig och att jag inte blir fast på plats när jag slänger slag och sparkar. Den största förändringen kommer när matchen hamnar på marken och i jiu-jitsun, vilket stämmer med min erfarenhet från verkliga livet.

Grappling och brottning är en av de svåraste sakerna att få till i ett spel. Hur översätter man något som mest är en känsla i ett kaos av rörelser till knappar och spakar? Sanningen är att det nästan inte går, och därför har markkampen i alla MMA-spel alltid känts styltig. I UFC 5 känns systemet mer flödande och det finns faktiskt en känsla av den dynamiska sport som brasiliansk jiu-jitsu faktiskt är, mycket tack vare det nya submission-systemet. Spelet stannar inte längre upp i en minispelsvariant när jag går på ett armlås eller stryp.

Istället blir det en kamp om att hålla orken i schack, samtidigt som jag försöker få motståndaren att bränna sin. I ett lås kan jag byta positioner och attackera eller dra med muskelstyrka. Motståndaren kämpar samtidigt för att komma ut men kontringar och positionsbyten eller rent ställa sig upp. Allt du gör kostar olika mycket ork och det gäller att vara strategisk så att inte orken sjunker snabbare än motståndarens. Utan ork blir det nämligen väldigt enkelt att sätta ett avslut. Det är svårt att förklara, men för första gången känns det som att EA lyckts sy ihop något som faktiskt liknar BJJ, även om en del av styltigheten fortfarande finns kvar.

UFC 5 använder spelmotorn Frostbite och det syns främst på ljussättning och spelarmodeller. Även skademodellen är ny med sår och blåmärken som stannar kvar. Det är inte bara kosmetiskt utan det påverkar också min kämpe. För många sparkar på benen och jag haltar, tar jag för många oblockerade slag så kan ett sår öppnas, och det kan till och med bli så illa att läkaren stoppar matchen. Skadesystemet visar vilken brutal sport MMA är och det ger även en helt annan dimension till matcherna när jag verkligen måste tänka på min kropp och det stryk jag absorberar.

Fighterna på marken har blivit lite mer flödande.

Få kände till Abe Lincolns karriär innan politiken.

"UFC 5 är seriens bästa spel sen EA fick rättigheterna"

Som med de flesta sportspelen så är det ibland svårt att på ytan se några större förändringar mellan de olika upplagorna. Men det handlar om att finliret under huven finjusteras. Jag tycker nog att UFC 5 är seriens bästa spel sen EA fick rättigheterna, men det finns fortfarande saker jag önskar att de hade fixat. Jag saknar fortfarande ett läge där jag kan spela i den legendariska japanska organisationen PRIDE. Boxningen är kompetent, men Fight Night-serien har visat att den kan göras bättre. Grapplingensystemet är däremot en stor positiv förändring, som gör mig som BJJ-tränande glad då jag äntligen kan göra en grapplingbaserad fighter och vinna matchern på marken.

Det som hindrar ett högre betyg är att spelet trots nyheterna både känns och ser lite väl mycket ut som sina tidigare delar. Dessutom är inlärningskurvan brant och spelet är rätt dåligt på att förklara systemen och hur saker fungerar. Nykomlingar kommer ha det väldigt svårt att komma in i spelet, vilket nog innebär att UFC 5 i slutändan blir för de mest inbitna MMA-fansen som jag själv.

EA Sports UFC 5
3
Bra