Är det dags för MS att sparka Phil Spencer?

Medlem
Är det dags för MS att sparka Phil Spencer?

Det går tydligen inte så bra för Xbox nu, flera studios får lägga ned och många klagar på att det inte riktigt kommer några spel till Xbox. Är det kanske dags att låta Phil Spencer lämna över kaptensmössan till någon med bättre ledaregenskaper och/eller vision för vad Xbox kan och bör vara? Vad tror/tycker ni?

It's not a lake, it's an ocean

Ja, det är nog dags för ett byte. Han har fått tio år och vad Xbox beträffar har det nästan bara gått bakåt. Allt är inte hans fel, självklart, men sedan 2013 är han ansvarig, och han var inte en obetydlig person under planeringen av Xbox One heller. Att Microsoft nu varken lyckas sälja konsoler eller spel samtidigt som Game Pass har slutat att växa tyder på att hela deras affärsmodell har gått på grund.


signatur

Fria tankar om spel: www.frispel.net

Medlem

Ja, tyvärr. Jag gillar Phil, men det är dags för någon annan att komma in och styra upp.

Medlem

Xbox behöver mer studios och spel - inte mindre. Och Phil verkar inte vara personen som kan leverera det. Tyvärr. Som sagt har han tio år inte riktigt varit så glänsande som det hade kunnat vara. Och nu när spelbranschen går mot mörkare tider behövs vision för att kunna vända skutan. Snarast. Får se nästa månad under deras Showcase iofs om de kan leverera någonting nytt och fräscht där men vågar ju inte hoppas på för mycket.

Medlem

Just nu behövs en chef som kan komma in med nya ögon och visioner, jag tror att Spencer har gjort sitt.
Får se vilken studio de lägger ner härnäst... :/


signatur

Ryzen 7 5800x | Sapphire pulse rx 7800 xt | samsung 980 pro | Ps5 pro? |

Medlem

Phil må vara otrolig charmig men han har haft sin chans under en väldigt lång tid nu (Matt Booty också för den delen), det är dags med nytt blod vid rodret!

Medlem

Han är ju bra på att prata men att åstadkomma saker är inte hans grej

Medlem
Skrivet av Bennii:

Ja, tyvärr. Jag gillar Phil, men det är dags för någon annan att komma in och styra upp.

Ja, han är ju trevlig och bra på att prata men det är en ledare och inte en programledare Xbox verkligen behöver. Han har som sagt fått sin chans under flera år att visa att han kan ställa om kursen för Xbox speldivision men det verkar ju aldrig hända tyvärr. Köpa studios men knappt ha några spel att visa för det är illa nog.

Medlem

Det är ju svårt att säga, tänk om det hade varit ännu värre utan honom? Svårt utan att ha insikt exakt vart det har brustit, men han har ju också en chef, antar jag.
Bra är det inte och någon förändring bör ske, sen kan jag för lite om stora företags organisationer (till skillnad från andra här på FZ som verkar veta exakt hur så här stora företag styrs/ska styras) för att uttala mig om just han ska gå eller vad som ska förändras


signatur

SHEPERD S HEPAURD SHEPARUD!!!

Medlem

Det känns ju som att det är först nu, kommande år som alla uppköp bör börja ge avkastning. Jag tycker han bör få slutföra den resan, om det inte går bättre framåt tror jag han får lämna över taktpinnen. Min känsla är att de nu har en kritisk period framför sig med att börja få ut spel och bygga upp en hype så att nästa generation får en bra start. Om ryktena stämmer och nästa gen kommer 2026 eller 2027 så har de ca 2-3 år på sig att få igång maskinen, är den inte ordentligt igång så blir det en krasch. De har ju dock potential att komma med en riktigt grym launch-lineup till nästa generation!

De behöver nån med stora visioner och tidigare erfarenhet av konsollanseringar. Kanske läge att kalla in Trip Hawkins. Think about it, it makes sense.

Medlem
Skrivet av Kalliban:

Det känns ju som att det är först nu, kommande år som alla uppköp bör börja ge avkastning. Jag tycker han bör få slutföra den resan, om det inte går bättre framåt tror jag han får lämna över taktpinnen. Min känsla är att de nu har en kritisk period framför sig med att börja få ut spel och bygga upp en hype så att nästa generation får en bra start. Om ryktena stämmer och nästa gen kommer 2026 eller 2027 så har de ca 2-3 år på sig att få igång maskinen, är den inte ordentligt igång så blir det en krasch. De har ju dock potential att komma med en riktigt grym launch-lineup till nästa generation!

Får nog hålla med om detta. Ge han tid tills deras nästa storspel(som är annonserade) är släppta och se hur det ligger till då. Fortfarande kaos då, ja, då är det kanske dags att säga adjö.

Nu tror jag inte allt hänger på en enda person dock.


signatur

The more I practice, the luckier I get.

Medlem
Skrivet av Sebastian Lind:

De behöver nån med stora visioner och tidigare erfarenhet av konsollanseringar. Kanske läge att kalla in Trip Hawkins. Think about it, it makes sense.

Om de låter Trip styra skutan kanske jag köper en Xbox, köpte ju en hutlöst dyr 3DO konsol av Trip en gång i tiden

Medlem
Skrivet av Sebastian Lind:

De behöver nån med stora visioner och tidigare erfarenhet av konsollanseringar. Kanske läge att kalla in Trip Hawkins. Think about it, it makes sense.

Var tvungen att Googla honom, kände inte igen namnet, men ja nu när jag läst ikapp på honom kan jag tycka du har en poäng! Han fick ju ändå EA att bli väldigt stort och lanserade 3DO - vilket tydligen var mer att EA satsade mer på Playstation än 3DO så det låg inte på honom riktigt.

Skrivet av Cortex:

Om de låter Trip styra skutan kanske jag köper en Xbox, köpte ju en hutlöst dyr 3DO konsol av Trip en gång i tiden

Haha, jag ville ha en 3DO en gång i tiden men det gick liksom inte att motivera när den var dubbelt så dyr som en Super NES eller Mega Drive. Med facit i hand var det väl tur att det inte blev nån.

Skrivet av Gertzy:

Var tvungen att Googla honom, kände inte igen namnet, men ja nu när jag läst ikapp på honom kan jag tycka du har en poäng! Han fick ju ändå EA att bli väldigt stort och lanserade 3DO - vilket tydligen var mer att EA satsade mer på Playstation än 3DO så det låg inte på honom riktigt.

Han måste ju vara bra gammal nu, men konsulta kanske?! En riktig legend i spelbranschen hur som helst, även om han tyvärr är lite av en doldis i jämförelse med andra som gapar högre. Men CV:t talar för sig självt.

Medlem
Skrivet av Sebastian Lind:

Han måste ju vara bra gammal nu, men konsulta kanske?! En riktig legend i spelbranschen hur som helst, även om han tyvärr är lite av en doldis i jämförelse med andra som gapar högre. Men CV:t talar för sig självt.

70 säger Wikipedia, får säga han såg betydligt yngre ut! Skulle vara kul om han skulle orka en omgång till, säg i alla fall fem år för att rädda Xbox-divisionen samt lansera nästa konsol sen. Konsult verkar han ju redan vara i alla fall

Skrivet av Gertzy:

70 säger Wikipedia, får säga han såg betydligt yngre ut! Skulle vara kul om han skulle orka en omgång till, säg i alla fall fem år för att rädda Xbox-divisionen samt lansera nästa konsol sen. Konsult verkar han ju redan vara i alla fall

Gissar på att MS successivt kommer fasa ut sin hårdvarusatsning och övergå till enbart subscription-modell och mjukvara. Det blir säkert en Xbox-konsol till men förr eller senare tror jag att Xbox som hårdvara kommer försvinna, men brandingen kommer leva vidare. Branschen har ändrats sen Xbox intåg i början av 2000-talet. Pengarna ligger ju inte i hårdvaran och MS är ju till sin natur ett mjukvaruföretag, det är vad de gör bäst. Kan de bli gaming-världens motsvarighet till Netflix finns ingen anledning att släppa egna konsoler.

Medlem

Kopierar in mitt tidigare inlägg.

Fler avsked på väg enligt bloomberg...jävligt tråkigt om det stämmer...

https://www.bloomberg.com/news/articles/2024-05-08/xbox-studi....

Ge fan i att köpa upp utvecklare om du därefter efter bara några år ska börja stänga ner/avskeda...sälj studiorna i så fall istället som Embracer gjorde. Och vissa hurrade för sådana uppköp och började spekulera vem som var nästa...

Medlem
Skrivet av Bullen86:

Kopierar in mitt tidigare inlägg.

Fler avsked på väg enligt bloomberg...jävligt tråkigt om det stämmer...

https://www.bloomberg.com/news/articles/2024-05-08/xbox-studi....

Ge fan i att köpa upp utvecklare om du därefter efter bara några år ska börja stänga ner/avskeda...sälj studiorna i så fall istället som Embracer gjorde. Och vissa hurrade för sådana uppköp och började spekulera vem som var nästa...

Sidan finns inte längre, men stod det vilka studios som var i farozonen? 🤔

Medlem
Skrivet av PGR1985:

Sidan finns inte längre, men stod det vilka studios som var i farozonen? 🤔

Konstigt att det togs bort. Inom Zenimax stod det. Kopierar in de mest viktiga punkterna från reddit. Den sista punkten är helt idiotisk.

Key points from the article that are new information:

- This week, Xbox began offering voluntary severance agreements to producers, quality assurance testers and other staff at ZeniMax, according to people familiar with the company’s plans. Others across the Xbox organization have been told that more cuts are on the way.

- Tango was in the process of pitching a sequel (to Hi-Fi Rush), said the people, who asked not to be identified discussing nonpublic information.

- Xbox president Matt Booty praised Hi-Fi Rush but did not specify why the company had shut down the development studio behind it, according to three people who were in attendance.

- Speaking about the closures more broadly, Booty said that the company’s studios had been spread too thin — like “peanut butter on bread” — and that leaders across the division had felt understaffed. They decided to close these studios to free up resources elsewhere, he said.

- Booty added that the shutdown of subsidiary Arkane Austin was not connected to the performance of its new multiplayer game, Redfall, a critical and commercial flop.

- Before its closure, Arkane Austin had been looking to return to its roots by pitching a new single-player “immersive sim” game, such as a new entry in the Dishonored series (note the last two Dishonored games were done by Arkane Lyon), according to the people familiar.

- Jill Braff, head of ZeniMax studios, said in the town hall that she hoped the reorganization would allow the division to put more focus on fewer projects. “It’s hard to support nine studios all across the world with a lean central team with an ever-growing plate of things to do,” she said, according to audio of the meeting reviewed by Bloomberg “I think we were about to topple over,” she added.

- Both Tango and Arkane released games last year and were looking to hire additional staff as they pitched new projects, which Booty and Braff suggested was the main factor behind their closures.

Man kan undra vilken studio som är nästa att stänga ner, tänker främst på det nishade Hellblade 2 och Ninja Theori (moralen kan inte vara hög just nu), som knappt har någon marknadsföring inför de sista två veckorna till release (många är kritiska och oroade över situationen, t.ex. Ign panelen). Även om spelet får 9 och uppåt så lär det inte sälja mycket, och hur kommer MS analysera resultatet, om man tänker på Hi-fi rush som var en succe enligt vissa ledare hos MS, men ändå stängdes ner...

Medlem
Skrivet av Sebastian Lind:

Gissar på att MS successivt kommer fasa ut sin hårdvarusatsning och övergå till enbart subscription-modell och mjukvara. Det blir säkert en Xbox-konsol till men förr eller senare tror jag att Xbox som hårdvara kommer försvinna, men brandingen kommer leva vidare. Branschen har ändrats sen Xbox intåg i början av 2000-talet. Pengarna ligger ju inte i hårdvaran och MS är ju till sin natur ett mjukvaruföretag, det är vad de gör bäst. Kan de bli gaming-världens motsvarighet till Netflix finns ingen anledning att släppa egna konsoler.

Ja, jag har tänkt i samma banor att Xbox kommer upphöra som konsol och bli enbart tjänst eller som högst en USB-sticka en kan stoppa i en skärm/TV som sedan strömmar spel till den (om skärmen inte redan stödjer Xbox-app t.ex.) men nu har det ju redan ryktats om att Microsoft satsar på en ny generation istället för Xbox Series XL (pro-modell helt enkelt) samt att mycket pekar på att nästa Series S-modell blir en Switch-liknande hybrid så i det segmentet kanske de har större chans. Men tror också det blir en av deras sista stora satsningar inom konsolsegmentet för att istället fokusera mer på spel och att de kan spelas lite varstans spelaren önskar snarare än bara på en viss konsol. Som de redan börjat argumentera iom Game Pass.

Medlem
Skrivet av ninjalulz:

Phil må vara otrolig charmig men han har haft sin chans under en väldigt lång tid nu (Matt Booty också för den delen), det är dags med nytt blod vid rodret!

Ja, allt ligger ju ändå inte på Spencer utan det är nog fler som bör ryka. Likt Matt Booty som nu gått ut och sagt att de behöver fler "mindre titlar som kan vinna dem priser" - efter att ha lagt ned Hi-Fi Rush-studion precis. Helt enkelt verkar ledningen i stort behöva bytas ut mot bättre ledare som också kan förvalta det de redan har istället för att kasta bort det.

Medlem

Phil har länge framställts som en ”good guy” och lite som en vanlig gamer som råkat bli CEO, vilket är en bild som jag anser fört folk bakom ljuset litegrann.

Han må ha en avslappnad framtoning när han sitter i diverse podcasts/intervjuer och pratar om sin kärlek för tv-spel men i slutändan är han en mångmiljonär vars jobb går ut på att Xbox Game Studios och Microsoft ska kunna presentera vinst och bra siffror.
Han bär ju inte ensamt ansvaret men är ändå ansiktet utåt och ingenting verkar gå deras väg just nu. Kände själv hype inför många av deras kommande titlar men det är långt mellan släppen och de blandar och ger kvalitetsmässigt.

Jag tycker Microsoft famlar i mörkret just nu, finns ingen tydlig vision. Hi-Fi Rush tog branschen med storm när det släpptes och har hyllats i princip unisont och drygt ett år senare lägger man ner studion bakom det och andra fina titlar. Varför? Nu har man Hellblade 2 på gång men det är nästintill knäpptyst och har knappt marknadsförts?

Man strösslar pengar runt sig med diverse uppköp för miljardbelopp men kan inte hålla Tango eller Arkane Austin vid liv - det går inte ihop.

Medlem

Jag är helt med på att det går att kritisera Phil för hur det går för Xbox.

Man bör dock minnas den avgrund som han har fått styra bort Xbox ifrån. Presentationen av Xbox One gjorde att hela varumärket stod på spel. Microsoft var beredda att lägga ner hela verksamheten.

Sen är det såklart häpnadsväckande att Xbox har så svårt att övertyga och få ut bra spel till en väldigt bra hårdvara. Men jag startade precis en tråd om hur jag känner inför hela spelbranschen just nu och jag tror att hela ”AAA”-tänket behöver en justering. Det är nu ett monster som gör spelen dåliga och konsumenter förbannade och det gäller inte bara Xbox.

Phil Spencer har en PR-roll som kan vara svår för Xbox att ersätta. Men ja, det är såklart rätt att ifrågasätta hans position.

Medlem
Skrivet av Augustus:

Jag är helt med på att det går att kritisera Phil för hur det går för Xbox.

Man bör dock minnas den avgrund som han har fått styra bort Xbox ifrån. Presentationen av Xbox One gjorde att hela varumärket stod på spel. Microsoft var beredda att lägga ner hela verksamheten.

Sen är det såklart häpnadsväckande att Xbox har så svårt att övertyga och få ut bra spel till en väldigt bra hårdvara. Men jag startade precis en tråd om hur jag känner inför hela spelbranschen just nu och jag tror att hela ”AAA”-tänket behöver en justering. Det är nu ett monster som gör spelen dåliga och konsumenter förbannade och det gäller inte bara Xbox.

Phil Spencer har en PR-roll som kan vara svår för Xbox att ersätta. Men ja, det är såklart rätt att ifrågasätta hans position.

Pr har han varit bra på ja. Så kanske omplacera honom till det istället för att sparka honom? Så kan andra kanske få fram bra spel istället!?

Medlem

Mer rant och anledning till att Phil bör avgå från sin tjänst!

Medlem

"It's no longer Xbox, but Microsoft Gaming"

Xbox 360 lanserades med några hundra i staffen, nu är de över 30.000. Är problemet att Xbox "tappat sin själ" i allt detta?

Är problemet egentligen Phil eller högre chefansvar på Microsoft? En tidigare anställd tycks se det så i alla fall!

Att det saknas starka exklusiviteter som hos Sony och Nintendo är enormt problem, och ett "stångande" mellan Phil och högre MS-chefer tycks vara mycket av problemet. Men den haltande Game Pass-modellen tycks också vara en del av problematiken då folk inte köper spelen som de vill se som bevis på att studiosarna misslyckas och nu lägger ned dem.

Vidare diskussion om Microsoft och nedläggningarna (GameSpot-podd)!

Medlem
Skrivet av Gertzy:

https://youtu.be/Ze2eXKPgYQk

"It's no longer Xbox, but Microsoft Gaming"

Xbox 360 lanserades med några hundra i staffen, nu är de över 30.000. Är problemet att Xbox "tappat sin själ" i allt detta?

<Uppladdad bildlänk>

Är problemet egentligen Phil eller högre chefansvar på Microsoft? En tidigare anställd tycks se det så i alla fall!

Att det saknas starka exklusiviteter som hos Sony och Nintendo är enormt problem, och ett "stångande" mellan Phil och högre MS-chefer tycks vara mycket av problemet. Men den haltande Game Pass-modellen tycks också vara en del av problematiken då folk inte köper spelen som de vill se som bevis på att studiosarna misslyckas och nu lägger ned dem.

https://youtu.be/tx2xbc4C58o

Vidare diskussion om Microsoft och nedläggningarna (GameSpot-podd)!

Finner det helt osannolikt att en tidigare anställd på MS vet bättre än experterna på FZ!


signatur

SHEPERD S HEPAURD SHEPARUD!!!

It's not a lake, it's an ocean

Det är klart att dessa beslut fattas ovanför Sarah Bonds och även Phil Spencers huvud. Satya Nadella skiter förstås i Xbox, han vill se Microsoft Gaming växa och generera vinst. Det görs inte genom att hålla spel exklusiva på Xbox utan genom att sträcka sig till andra mer populära plattformar.

Problemet de har nu är Game Pass. Tjänsten tycks ha nått något slags tak i sin tillväxt, vilket ställer Microsoft inför ett stort dilemma: hur ska de göra med Call of Duty? Om de lägger nästa spel i Game Pass dag 1 kommer det sälja avsevärt sämre, vilket betyder mindre intäkter. Nadella lär inte vara nöjd med ett sådant beslut. Å andra sidan, om spelet inte läggs till dag 1 kommer det ses som ett stort svek mot alla Game Pass-kunder, för löftet har ju hela tiden varit "alla förstapartsspel dag 1!" vilket kan leda till stora avhopp från Game Pass. Damned if you do, damned if you don't. Men Microsoft har lagt ut detta minfält framför sig själva.


signatur

Fria tankar om spel: www.frispel.net

Medlem
Skrivet av Ruffles:

Det är klart att dessa beslut fattas ovanför Sarah Bonds och även Phil Spencers huvud. Satya Nadella skiter förstås i Xbox, han vill se Microsoft Gaming växa och generera vinst. Det görs inte genom att hålla spel exklusiva på Xbox utan genom att sträcka sig till andra mer populära plattformar.

Problemet de har nu är Game Pass. Tjänsten tycks ha nått något slags tak i sin tillväxt, vilket ställer Microsoft inför ett stort dilemma: hur ska de göra med Call of Duty? Om de lägger nästa spel i Game Pass dag 1 kommer det sälja avsevärt sämre, vilket betyder mindre intäkter. Nadella lär inte vara nöjd med ett sådant beslut. Å andra sidan, om spelet inte läggs till dag 1 kommer det ses som ett stort svek mot alla Game Pass-kunder, för löftet har ju hela tiden varit "alla förstapartsspel dag 1!" vilket kan leda till stora avhopp från Game Pass. Damned if you do, damned if you don't. Men Microsoft har lagt ut detta minfält framför sig själva.

På tal om Gamepass, fattar verkligen inte hur de ska få tjänsten att gå runt ekonomiskt. Antar att det kostar dem multum att få större spelutgivare att lägga upp sina spel där, och med dessa blygsamma ~30M prenumeranter (färre än både Playstation Plus och Nintendo Online) så kan de ju inte direkt bada i inkomster. Känns som att luften gick ur "Netflix for Games" ganska rejält. Personligen förstår jag att intresset är svalt, ser inte framför mig hur en prenumerationstjänst för spel av det slaget ska tilltala gemene gamern då spel inte är film. Det är inte som att man sitter och ströspelar 4-5 olika spel en stund var och varannan kväll? Tror förmåner med Gamepass-tjänsten och löften kommer börja försvinna, och det lär väl knappast göra tjänsten mer populär. Den växte väl i princip bara när medlemskapet var nästan gratis periodvis...?

Känns lite som att Xbox-divisionen styrs enligt Peter Molyneux-doktrinen. Lova runt, guld & gröna skogar och Phil som säger precis allt som gamers önskar och hoppas på, sen går åren utan att det blir något av det. Lite av ett sorts bedrägeri.

12
Skriv svar