"Fantastisk live service" säger EA:s vd om nästa Battlefield

Medlem

Inget fel på live service om det görs bra, EA's track record på den fronten däremot...

Redaktör
Skrivet av Sebastian Lind:

Fast målgruppen här är ju investerare, branschfolk och analytiker. Uttalandet kom under ett earnings call, där det diskuteras just ekonomi, framtida satsningar, tillväxt och så vidare. Publika bolag måste så klart hålla offentliga samtal av transparensskäl mm, men det är ju inte så att man riktar sig till gamers i sådana här business-sammanhang. Däremot är det ju en lågt hängande frukt för spelsajter att plocka lösryckta citat eller resonemang från såna här tillfällen när de vet att det som sägs där kan reta upp gamers som inte ser till de kommersiella aspekterna av AAA-utveckling.

Ja absolut. Men infon är offentlig, de vet att tabloida siter som denna - 😱- kommer skriva om det. Investerarna lär inte lämna rummet bara för att han inte inleder med orden "live service". Bättre att prata offentligt på ett sätt som kunderna gillar och spara business-snacket till interna samtal. Gissar jag.


signatur
Skrivet av Tomas Helenius:

Ja absolut. Men infon är offentlig, de vet att tabloida siter som denna - 😱- kommer skriva om det. Investerarna lär inte lämna rummet bara för att han inte inleder med orden "live service". Bättre att prata offentligt på ett sätt som kunderna gillar och spara business-snacket till interna samtal. Gissar jag.

Men om planen är att göra ett live service-spel och monetisera det på så vis, hur ska han annars beskriva det för de som har ekonomiska intressen i företaget eller övrigt branschfolk som är intresserade av företagets framtidsplaner? "Kunderna" han säljer in spelet hos är, i detta fallet, inte gamers. Det vore direkt tjänstefel att inte gå igenom detta under ett earnings call, hela poängen med mötet är att kommunicera detta till en större grupp samtidigt och det är ingenting som kan ske i "interna samtal". Det är inte så det funkar.

Alla earnings call har offentliga transcripts och du kan läsa EA:s senaste här till exempel. Om du hade gått till källan istället för att bara hoppa på den godbiten VGC fastnade för skulle du se att det fanns så oerhört mycket mer intressanta saker att rapportera om än att dra ihop en text om två citat, varav den biten om live service inte ens kom under hans presentation utan från efterföljande Q&A med investerare där han även pratade om företagets live service-satsningar i allmänhet, inte bara BF. Du kan själv ta del av denna frågestunden här. FZ hade kunnat göra en mycket mer givande nyhetsartikel om detta earnings call om ni gjort lite grundläggande research istället för att bara cherrypicka det som kommer göra läsarna förbannade. Om ambitionsnivån är att vara tabloid är det upp till dig, men jag tror FZ kan bättre än så.

Redaktör
Skrivet av Sebastian Lind:

Men om planen är att göra ett live service-spel och monetisera det på så vis, hur ska han annars beskriva det för de som har ekonomiska intressen i företaget eller övrigt branschfolk som är intresserade av företagets framtidsplaner? "Kunderna" han säljer in spelet hos är, i detta fallet, inte gamers. Det vore direkt tjänstefel att inte gå igenom detta under ett earnings call, hela poängen med mötet är att kommunicera detta till en större grupp samtidigt och det är ingenting som kan ske i "interna samtal". Det är inte så det funkar.

Alla earnings call har offentliga transcripts och du kan läsa EA:s senaste här till exempel. Om du hade gått till källan istället för att bara hoppa på den godbiten VGC fastnade för skulle du se att det fanns så oerhört mycket mer intressanta saker att rapportera om än att dra ihop en text om två citat, varav den biten om live service inte ens kom under hans presentation utan från efterföljande Q&A med investerare där han även pratade om företagets live service-satsningar i allmänhet, inte bara BF. Du kan själv ta del av denna frågestunden här. FZ hade kunnat göra en mycket mer givande nyhetsartikel om detta earnings call om ni gjort lite grundläggande research istället för att bara cherrypicka det som kommer göra läsarna förbannade. Om ambitionsnivån är att vara tabloid är det upp till dig, men jag tror FZ kan bättre än så.

Jag har svårt att tro att investerare så enkelspåriga att vd:n måste använda begrepp som köparna ogillar för att de ska nappa.

Du skrev ju nyheter här ett gäng år, så du borde veta att branschnyheter är svala och att man måste väga tidsåtgång mot läsarintresse.


signatur
Medlem

Låter som Donald Trump när han förklarar saker. gonna be huuugee and good live service the best live service.

Medlem

Helt rimligt uttalande inför investerare tänker jag mig.

Skrivet av Tomas Helenius:

Jag har svårt att tro att investerare så enkelspåriga att vd:n måste använda begrepp som köparna ogillar för att de ska nappa.

Du skrev ju nyheter här ett gäng år, så du borde veta att branschnyheter är svala och att man måste väga tidsåtgång mot läsarintresse.

Du bemöter ju inte vad jag skrev.

Men jag släpper det här nu, du verkar inte mottaglig för feedback. Uppenbarligen var det en öm punkt eftersom du skickar ett privat PM mitt i natten om min "attityd" och att jag "talar om för dig att du gör ett dåligt jobb".

Det var inte riktigt avsikten mer än att kommentera sakfrågan... Jag har ingen aning om vad du gör på FZ så jag är inte kvalificerad att kommentera din arbetsinsats. Känns som att det blev en höna av en fjäder här, men som sagt, släpper det nu. Ursäkta om jag framstått som dryg eller otrevlig, det var i alla fall inte avsikten.

Medlem

Det har varit en så laddad aggressiv stämning här på forumet på sista tiden, kan jag tycka.


signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Redaktör
Skrivet av Sebastian Lind:

Du bemöter ju inte vad jag skrev.

Men jag släpper det här nu, du verkar inte mottaglig för feedback. Uppenbarligen var det en öm punkt eftersom du skickar ett privat PM mitt i natten om min "attityd" och att jag "talar om för dig att du gör ett dåligt jobb".

Det var inte riktigt avsikten mer än att kommentera sakfrågan... Jag har ingen aning om vad du gör på FZ så jag är inte kvalificerad att kommentera din arbetsinsats. Känns som att det blev en höna av en fjäder här, men som sagt, släpper det nu. Ursäkta om jag framstått som dryg eller otrevlig, det var i alla fall inte avsikten.

Du fick svar: du efterlyste att vi skriver om detta på ett annat sätt, jag svarade varför jag inte gjorde det nu. Du skapade hönan genom att mästra mig offentligt, vilket jag inte uppskattar, särskilt inte när du som gammal nyhetsskribent (med bl.a. mig som din redaktör) mycket väl borde känna till hur saker funkar och varför. Nu tänker jag inte medverka mer i dina försök att skapa drama, så lägg ner.


signatur
Medlem

Live Service aka Multiplayer Beta, EA? Skeptiskt, men det vore ju kul med ett bra spel i serien. BC2 och BF3 var de sista jag spelade riktigt mycket, tycker det det snabbt utför där efter 4an tyvärr.

Medlem

Precis allt skriker: ”Jag vill inte ha det här!”

Medlem
Skrivet av Kleptoman:

Live service får oförtjänt mycket skit. Kom bara ihåg att toppspel som DotA, LoL, CS och PoE alla är live service innan ni klagar.

Och inget av dem är utgivet av EA...just saying.

Medlem

tror det när jag ser det. inga mer förköp av battlefield för mig iaf


signatur

//monster

Medlem

Jag älskar live-service men jag saknar Battlefield. Det får vara Live-service, men vill ha tillbaka den där episka känslan som BF2, BC2, BF3 och BF4 erbjöd (inte spelat spelen efter det så kan inte uttala mig om 1 och V).
Fick ingen riktigt Battlefield känsla av BF2042... :\ Kändes som det försökte vara allt annat utom Battlefield.

12
Skriv svar