Stora ryktestråden för "Switch 2"

Medlem
Skrivet av tyvar1:

tror det blir något uttalande runt oktober 2024 och en release runt mars 2025 . Men den som lever får se

Pokémon Legends: Z-A och Metroid Prime 4 lär bli release titlar.

Ja, det känns ju logiskt om de följer ungefär samma cykel som OG Switch, som också fick omnämnande i tweet runt investerarmötet, sen video i Oktober och en stor presentation i Januari innan släppet i mars 2017. Så de kanske kör på att upprepa den cirkusen. Även om det kan innebära att de inte pratar om den fören i början av nästa år (April 2025)

Skrivet av PGR1985:

Det bekräftar ju den ”inofficiella” förseningen, men det känns surt att den inte visas upp under juni månad. Ska bli intressant vilka spel som Nintendo kan pumpa ut till Switchen? Metroid 4? Något Zelda relaterat? Ryktades ju ett tag att GBC-spelen Oracle of Seasons/Ages?

Å andra sidan är det inte omöjligt att den visas i Juni, de skrev ju bara att den inte kommer visa den under June Directen - vilket är logiskt då de vill ge konsolen eget fokus och inte bara klämma in den mellan kommande spel.

Medlem
Skrivet av Gertzy:

Hur glad och hypad jag än blir av det uttalandet, är det också väldigt jobbigt vagt. Utannonsering inom 10 månader? Ok cool. Kanske kunde vara lite mer specifik - före eller efter June Directen i alla fall? Nåväl, de kanske planerar att utannonsera inom kort och att det ska släppas som en bomb (som detta uttalande)...

Det är inte direkt som att detta är oförväntat när det gäller Nintendo. Det var samma under 2016 när de var väldigt tydliga med att NX är på g och att vi skulle få se det under året men att E3 var fullt fokuserat på BOTW och den nya konsolen inte skulle nämnas.

Reveal oktober, release i mars så de klämmer in launch month försäljning på nuvarande finansår som antagligen hade varit halvdant annars.

Medlem

Det här känns ju nästan värre än nyheter om en utannonsering av en utannonsering 😄

Medlem
Skrivet av jeppe109:

Det här känns ju nästan värre än nyheter om en utannonsering av en utannonsering 😄

Känner mig verkligen splittrad! Å ena sidan jobbigt att inte ha officiellt namn/loggo än, eller någon uppgifter om den har gimmick, att vi får den informationen inom tio månader... men ändå hype att de erkänner den officiellt och att allt är på gång.

Medlem
Skrivet av Gertzy:

Känner mig verkligen splittrad! Å ena sidan jobbigt att inte ha officiellt namn/loggo än, eller någon uppgifter om den har gimmick, att vi får den informationen inom tio månader... men ändå hype att de erkänner den officiellt och att allt är på gång.

Förvisso men det hela känns så tondövt på något vis haha.

Medlem
Skrivet av jeppe109:

Förvisso men det hela känns så tondövt på något vis haha.

Gör det? Hade varit värre om de varit helt tysta och bara låtit informationen stanna internt imo. Nu kan vi känna lite hopp om både framtiden och resten av året - vilket börjat se oroväckande tomt ut för Nintendo och Switch - så detta är bättre än inget imho.

Medlem

Juni 2024: Switch direct
September 2024: ??? Direct
Februari 2025: Switch 2 direct

- Reveal av Switch 2 i maj, juni är förmodligen uteslutet eftersom man inte kommer nämna switch 2 på direct i juni.

- December 2024 och Januari 2025 är förmodligen uteslutet med Nintendos historik för dessa månader.

Juli förmodligen uteslutet pga semestermånader.

Säg att Februari 2025 med stor sannolikhet är Switch 2
Direct. Det lämnar oss uppe för reveal i fönstret: Augusti - November

Medlem
Skrivet av Belgaar:

Juni 2024: Switch direct
September 2024: ??? Direct
Februari 2025: Switch 2 direct

Reveal i Augusti innan september direct?

Eftersom de inte hade någon main Direct i Februari tror jag inte de har material nog till ett helt till i September. Så tror mer det kommer bli:

Juni 2024: Switch direct (antagligen sista med huvudfokus på den konsolen)
Oktober 2024: Switch 2 reveal trailer
Januari 2025: Switch 2 event (där de antagligen går in mer på kontroller, tillbehör och spel)

Medlem
Skrivet av Gertzy:

Gör det? Hade varit värre om de varit helt tysta och bara låtit informationen stanna internt imo. Nu kan vi känna lite hopp om både framtiden och resten av året - vilket börjat se oroväckande tomt ut för Nintendo och Switch - så detta är bättre än inget imho.

Jag kan se det perspektivet men för egen del ger det mig inget.
Allt pekar mot att uppföljaren släpps någon gång mellan nu och slutet av 2025.
Det hade varit intressant om så inte är fallet dock. Tänk om det är helt dött på spel från Nintendo från andra halvan av 2024 och ingen ordentlig utannonsering i år.
Vem vet, kanske kan hända. Jag trodde inte vi skulle behöva vänta till 2025 heller 😄

Medlem
Skrivet av Belgaar:

Juni 2024: Switch direct
September 2024: ??? Direct
Februari 2025: Switch 2 direct

- Reveal av Switch 2 i maj, juni är förmodligen uteslutet eftersom man inte kommer nämna switch 2 på direct i juni.

- December 2024 och Januari 2025 är förmodligen uteslutet med Nintendos historik för dessa månader.

Juli förmodligen uteslutet pga semestermånader.

Säg att Februari 2025 med stor sannolikhet är Switch 2
Direct. Det lämnar oss uppe för reveal i fönstret: Augusti - November

Fast nu tänker du utifrån vad som är vanligast för "Directs" men jag tror det är mer relevant att tita på hur de gjorde med NX/Switch:

Tweet om att nästa generations konsol (då under arbetsnamnet NX) är på gång efter investermötet. Sen lång väntan till Oktober då de släppte trailern och officiellt namn och sen höll de större event i Januari 2017 innan släppet i Mars. Så att säga det är omöjlighet med Switch 2-event i Januari är rätt ignorant och historielöst.

För ger de event med pris, kontroller och all annan relevant information är det än mer logiskt med ett Switch+Switch2 main direct i Februari - som de brukar. Då har konsolen mer konkret börjat hypas och nu också få spel till sig.

Medlem
Skrivet av Gertzy:

Eftersom de inte hade någon main Direct i Februari tror jag inte de har material nog till ett helt till i September. Så tror mer det kommer bli:

Juni 2024: Switch direct (antagligen sista med huvudfokus på den konsolen)
Oktober 2024: Switch 2 reveal trailer
Januari 2025: Switch 2 event (där de antagligen går in mer på kontroller, tillbehör och spel)

Vi får se. Det är fortfarande länge (5 månader) kvar till september. Jag säger att reveal kommer i fönstret Augusti - November och antar det hålls direct som vanligt i september (oavsett switch, switch 2 eller crossgen) till något annat bevisas. Det är ändå ett viktigt event inför julhandeln. Jag säger också att Februari 2025 direct är Switch 2 fokuserat med ett inslag av crossgen.

Speciellt om Switch 2 har lansering i Mars 2025 som verkar nästan vara spikat enligt den notisen om intern försening som läckte ut från typ 7 källor. Jag tycker det låter så i varje fall. Vet att det finns andra åsikter om när lansering ska ske.

Medlem
Skrivet av Gertzy:

Fast nu tänker du utifrån vad som är vanligast för "Directs" men jag tror det är mer relevant att tita på hur de gjorde med NX/Switch:

Tweet om att nästa generations konsol (då under arbetsnamnet NX) är på gång efter investermötet. Sen lång väntan till Oktober då de släppte trailern och officiellt namn och sen höll de större event i Januari 2017 innan släppet i Mars. Så att säga det är omöjlighet med Switch 2-event i Januari är rätt ignorant och historielöst.

https://youtu.be/JsiRY521Nis

För ger de event med pris, kontroller och all annan relevant information är det än mer logiskt med ett Switch+Switch2 main direct i Februari - som de brukar. Då har konsolen mer konkret börjat hypas och nu också få spel till sig.

Hade helt missat detta. Vet att Nintendo inte visat upp något av relevans på väldigt länge i december och januari. men du har såklart rätt i detta.

Ponera dock att Switch 2 släpps i Mars 2025. Det blir oavsett lite för sent att dra skynket i Januari.

Medlem
Skrivet av Belgaar:

Hade helt missat detta. Vet att Nintendo inte visat upp något av relevans på väldigt länge i december och januari. men du har såklart rätt i detta.

Ponera dock att Switch 2 släpps i Mars 2025. Det blir oavsett lite för sent att dra skynket i Januari.

Fast det är ju samma tidslinje som Switch hade Reveal i Oktober, event i Januari och lansering i Mars. Så kan mycket väl tänka mig att de kör på samma linje den här gången också

Medlem

Ska bli väldigt intressant att se när de väl väljer att utannonsera Switch 2. Reveal-trailer under hösten och release på våren som med Switch låter ju som det mest troliga, men man vet aldrig med Nintendo.

Det är också lite andra förutsättningar nu än det var 2016, så det är inte omöjligt att de väntar till efter nyår (särskilt om den släpps senare än mars).

Skrivet av PGR1985:

Det bekräftar ju den ”inofficiella” förseningen, men det känns surt att den inte visas upp under juni månad. Ska bli intressant vilka spel som Nintendo kan pumpa ut till Switchen? Metroid 4? Något Zelda relaterat? Ryktades ju ett tag att GBC-spelen Oracle of Seasons/Ages?

Jag tror fortfarande på att Metroid Prime 4 kommer bli den här generations "stora" crossgen-titel från Nintendo, likt Twilight Princess och Breath of the Wild tidigare. Mest sannolikt släpps det på eller väldigt nära Switch 2-releasen. Inte omöjligt att det ändå visas i juni, men jag håller inte andan för det.

Wind Waker HD och Twilight Princess HD har ju ryktats länge till Switch, så det är inte omöjligt att de äntligen dyker upp under hösten.

Något Donkey Kong-relaterat kanske kan vara på tapeten med tanke på att DK-expansionen till Super Mario World ska öppna under andra halvan av 2024? En remaster av DKC Returns från Wii vore ju smaskigt, gick ju också rykten för ett tag sen om ett helt nytt DK till Switch.

PS: "Huvudserien" Metroid och Metroid Prime har olika numrering. Metroid 4 är Metroid Fusion från 2002 (Metroid Dread som släpptes häromåret är Metroid 5). En liten petitess, inget illa menat

Medlem
Skrivet av Daed:

Ska bli väldigt intressant att se när de väl väljer att utannonsera Switch 2. Reveal-trailer under hösten och release på våren som med Switch låter ju som det mest troliga, men man vet aldrig med Nintendo.

Det är också lite andra förutsättningar nu än det var 2016, så det är inte omöjligt att de väntar till efter nyår (särskilt om den släpps senare än mars).

Nä, det känns ju logiskt att luta sig mot Switch-utannonseringen och den tidslinjen som följde, men med tanke på hur illa Nintendo låg till med Wii U kontra till hur bra Nintendo ligger till nu är det helt andra förutsättningar. Kanske vill Nintendo ge Switchen fritt spelrum resten av året - speciellt som de förväntas sälja ungefär 13M enheter detta FY.

Medlem
Skrivet av Gertzy:

Nä, det känns ju logiskt att luta sig mot Switch-utannonseringen och den tidslinjen som följde, men med tanke på hur illa Nintendo låg till med Wii U kontra till hur bra Nintendo ligger till nu är det helt andra förutsättningar. Kanske vill Nintendo ge Switchen fritt spelrum resten av året - speciellt som de förväntas sälja ungefär 13M enheter detta FY.

Tror du det finns någon möjlighet för lansering till julhandeln?

Medlem
Skrivet av jeppe109:

Tror du det finns någon möjlighet för lansering till julhandeln?

Ska inte säga att det är omöjligt, självklart KAN de släppa den i typ November... men chansen är väl typ under en procent skulle jag gissa. Får bara känslan av att om den hade släppts i år hade de kanske varit lite mindre vaga och redan börjat staka ut väg fram till utannonsering och allt. Sen verkar källor till Red Gaming Tech säga att "Nintendo isn't in a rush" och att den antagligen inte släpps den här sidan av julen.

Medlem

Om Metroid Prime 4 kommer på både Switch och Switch 2. Vilken konsol kommer du köpa det till?


signatur

Jag är introvert och älskar att spendera min lediga tid hemma.

Medlem
Skrivet av Gertzy:

Nä, det känns ju logiskt att luta sig mot Switch-utannonseringen och den tidslinjen som följde, men med tanke på hur illa Nintendo låg till med Wii U kontra till hur bra Nintendo ligger till nu är det helt andra förutsättningar. Kanske vill Nintendo ge Switchen fritt spelrum resten av året - speciellt som de förväntas sälja ungefär 13M enheter detta FY.

Om Nintendo når sitt mål på 13,5 miljoner sålda Switch det här året så kommer Switch officiellt gå om DS som Nintendos bäst säljande konsol i mars 2025. Efter det är det bara en liten bit kvar för att klå PS2 och bli den bäst säljande konsolen någonsin.

Det är sjukt imponerande hur väl Switch har lyckats, särskilt med tanke hur dåligt det gick under Wii U-åren.

Medlem

Jag har bestämt mig för att Nintendo just nu trollar oss, och har gjort det ett bra tag med dessa Switch nyheter. Att man utannonserar att man ska utannonsera, skulle Nintendo varit en piñata skulle jag -

Medlem
Skrivet av lonian:

Om Metroid Prime 4 kommer på både Switch och Switch 2. Vilken konsol kommer du köpa det till?

Switch 2! Även om det säkert kommer se imponerande ut på Switch också känns det som en passande titel att låta den nya konsolen spänna sina muskler med!

Skrivet av Daed:

Om Nintendo når sitt mål på 13,5 miljoner sålda Switch det här året så kommer Switch officiellt gå om DS som Nintendos bäst säljande konsol i mars 2025. Efter det är det bara en liten bit kvar för att klå PS2 och bli den bäst säljande konsolen någonsin.

Det är sjukt imponerande hur väl Switch har lyckats, särskilt med tanke hur dåligt det gick under Wii U-åren.

Det är onekligen en imponerande comeback oavsett om den lyckas gå om DS och/eller PS2 eller ej, men lyckades den med det vore det ju fantastiskt.

Edit: de förväntas sälja 13,5M enheter, vilket visserligen är 14% ned från förra året, men det vore ändå sjukt imponerande! Och det har ju ryktats om att de ska släppa en OLED-variant av Metroid Prime 4 och den serien har ju fått ett uppsving på Switch med Dread och Remaster så det kanske kan hjälpa någon miljon i alla fall? Sen någon juhlelgsbundle med Mario och/eller Mario Kart med någon ytterligare. Hursom måste det vara en imponerande Direct nästa månad för att lyckas sälja så många konsoler trots att de erkänt sin uppföljare nu och fått många att kanske börja spara till den istället för att köpa en "gammel-Switch" nu.

Medlem

Rykte: tre olika Pokémon-projekt har redan blivit greenlightat för Switch 2!

Medlem

Samma person - en speljournalist sedan 2003 och som täckt flertalet spelmässor som E3, Gamescom och TGS, som först läckte att Switch 2 blivit (internt) försenad till Mars 2025 släpper nu video där han förkunnar att det verkar vara ett "datum" som fortfarande gäller. Så att det sägs att konsolen kommer utannonseras inom detta FY betyder inte att det blir en så sen utannonsering som Mars 2025 och sen lansering långt senare under året. Utan vi kan nog räkna med utannonsering i år och lansering i Mars 2025 fortfarande

Edit: han säger också att Juni-directen blir den sist som fokuserar på OG Switch (no surprise there) och kan innehålla Metroid Prime 4 - även om det är en kvalificerad gissning snarare än någonting han har uppgifter om. Det han vet är att det blir mer remasters (han säger dock inte vilka men jag gissar Metroid Prime 2+3, Zelda WW+TP, F-Zero GX HD och kanske något helt nytt som rykteskvarnarna missat) )

* Han säger också att det kommer en Indie World i Augusti samt möjligen en partner direkt efter det, men det verkar inte lika spikat.
* Efter det "är det antagligen all Switch 2 for Nintendo"
*Switch 2 kommer vara bakåtkompatibel såväl fysiskt som digitalt!

Medlem
Skrivet av lonian:

Om Metroid Prime 4 kommer på både Switch och Switch 2. Vilken konsol kommer du köpa det till?

Switch 2 helt klart

Medlem
Skrivet av Gertzy:

https://youtu.be/b1McW9Z9Cqo

Samma person - en speljournalist sedan 2003 och som täckt flertalet spelmässor som E3, Gamescom och TGS, som först läckte att Switch 2 blivit (internt) försenad till Mars 2025 släpper nu video där han förkunnar att det verkar vara ett "datum" som fortfarande gäller. Så att det sägs att konsolen kommer utannonseras inom detta FY betyder inte att det blir en så sen utannonsering som Mars 2025 och sen lansering långt senare under året. Utan vi kan nog räkna med utannonsering i år och lansering i Mars 2025 fortfarande

Edit: han säger också att Juni-directen blir den sist som fokuserar på OG Switch (no surprise there) och kan innehålla Metroid Prime 4 - även om det är en kvalificerad gissning snarare än någonting han har uppgifter om. Det han vet är att det blir mer remasters (han säger dock inte vilka men jag gissar Metroid Prime 2+3, Zelda WW+TP, F-Zero GX HD och kanske något helt nytt som rykteskvarnarna missat) )

* Han säger också att det kommer en Indie World i Augusti samt möjligen en partner direkt efter det, men det verkar inte lika spikat.
* Efter det "är det antagligen all Switch 2 for Nintendo"
*Switch 2 kommer vara bakåtkompatibel såväl fysiskt som digitalt!

Har också vart rätt säker på att Mars 2025 är det mest troliga ryktet vi har, har aldrig trott på dessa andra rykten om att det kommer 2024 eller blir mer försenat sen alla källor bekräftade intern delay till mars 2025. Jag tror med stor sannolikhet det är månaden vi ska rikta in oss på release.

Skönt att directen nästa månad avslutar Switch kapitel. Och att vi sen får en ny generation. Metroid Prime 4 blir på Switch 2 för min egen del. Antar det blir crossgen. Men hoppas på någon AAA remaster, mainline spel av Zelda, Metroid eller Fire Emblem inför vintern.

Medlem

Om de satsat på en release innan jul skulle nog många barn fått en glad julafton. Men finns väl någon större tanke bakom det hela. Man får vara glad över revealen.


signatur

Jag är introvert och älskar att spendera min lediga tid hemma.

Medlem

Tror å andra sidan att det är bättre för julhandeln att släppa konsolen i mars och därmed bygga upp produktionen för att kunna sälja ännu mer konsoler.
Av de senare konsolreleaserna oavsett om det är Sony eller Nintendo så brukar konsolerna sälja slut ändå till en början. Då blir det svårt för barnfamiljer att få tag på en konsol

Medlem
Skrivet av ZakAntreaz:

Tror å andra sidan att det är bättre för julhandeln att släppa konsolen i mars och därmed bygga upp produktionen för att kunna sälja ännu mer konsoler.
Av de senare konsolreleaserna oavsett om det är Sony eller Nintendo så brukar konsolerna sälja slut ändå till en början. Då blir det svårt för barnfamiljer att få tag på en konsol

Ja, det har ju faktiskt varit ett av ryktena till varför den blir "försenad": att de behöver tid på sig att bygga upp lager inför släpp. Och de föredrar nog att släppa till våren så alla som vill kan få en konsol (eller har betydligt bättre chans till att få en i alla fall) än att släppa till julhandeln och bara en bråkdel av alla som vill få tag på en kan få. Även om det blir några som blir glad när presenterna ska öppnas på julafton.

Något annat som tycks spela in är att få spel till releasen, och nu verkar det som dessa studios kommer få med spel utöver de Nintendo själva kommer erbjuda:

* Sega / Atlus
* Capcom (nya Monster Hunter?)
* Electronic Arts
* Bandai Namco
* Square Enix
* Koei Tecmo

Så utifrån denna lista... vad hoppas/tror ni på att få se för spel till releasen?

Medlem
Skrivet av lonian:

Om de satsat på en release innan jul skulle nog många barn fått en glad julafton. Men finns väl någon större tanke bakom det hela. Man får vara glad över revealen.

Ja, jag hade hoppas på samma. Release till julhandeln typ september - november. Men verkar allt mer säkert att så inte blir fallet. Jag är starkt inriktad på Mars 2025

Medlem
Skrivet av Gertzy:

<Uppladdad bildlänk>

Rykte: tre olika Pokémon-projekt har redan blivit greenlightat för Switch 2!

Så Pokermon Legends: Z-A + dual spel senare kanske för 2026. Typ Pokemon; A + Pokemon B som det brukar vara.

Skriv svar