AI:ns vara eller icke vara i spelbranschen är en fråga som mer eller mindre redan är avgjord, och majoriteten av alla studior lär inkludera teknikerna som faller under AI-paraplyet förr eller senare. Någon som verkligen ser fram emot det är EA-chefen Andrew Wilson, som pratade lite om det i ett investerarsamtal i förrgår.

Han säger att de varit involverade i AI sedan företaget grundades, då i form av att återskapa mänsklig intelligens i själva spelen, och att vi fortfarande är i ett väldigt tidigt skede av generativ AI. Trots det tar han upp som exempel att det tidigare tog dem sex månader att skapa en stadion, men att det tack vare AI nu bara tar sex veckor. Han nämner även att Fifa 23 hade 36 löpcykler (animationer), medan FC 24 hade 1200.

De tittar även på hur de om inom loppet av fem år ska kunna erbjuda de verktyg de tagit fram och till communityn, så att spelarna kan förstärka, förbättra och expandera den interaktiva underhållningen, på samma sätt som Youtube har gjort för film och tv.

Avslutningsvis menar han att deras utvecklare verkligen törstar efter att få lägga vantarna på dessa verktyg så snabbt som möjligt, eftersom de "vill bygga större, mer innovativa, mer kreativa och roligare spel snabbare".