Snabbkollen – Krav på extra konto för att spela, hur mycket skavar det?

Robot
Snabbkollen – Krav på extra konto för att spela, hur mycket skavar det?
Medlem

Ligger någonstans mellan irritation och bojkott, men det är väldigt beroende på vilket spel det gäller. Windows skulle jag gärna bojkotta nu när man mer och mer blir påtvingad MS-konto för att använda det...ifall det fanns något vettigt alternativ (nej, jag kan inte Linux, och får känslan av att det är för mycket att lära och strula med för att kunna spela normalt).
Avskyr alla jäkla medlemskap, konton, inloggningar och lösenordshantering som kommit att bli vardag i samhället idag, och avstår ifrån så mycket jag bara kan.
"Skapa ett konto hos oss så vi kan kartlägga dig", men dra åt...

Medlem

Jag bryr mig inte om det bara handlar om att behöva ett konto. Jag är inte ett fan av Ubisoft men det stör mig inte att deras klient behövs och bootas upp även om jag startar genom Steam. Oj vad kämpigt det är när det automatiskt loggar in mig...?

Den enda klienten jag minns som varit störig har varit Bethesdas i tidigt stadie då vi fick en jävla massa problem med att spela ihop pga den. Nu är det inte något större problem längre så bryr mig inte riktigt.

Steam var inte precis felfritt i början heller. Helvete vad problem det var när det först kom, haha!

EA's nya klient gillar jag faktiskt över Origin. Origin var även den lite problematisk i början men inga större bekymmer egentligen bortsett från att den var seg som stryk om man ville kolla i spelbutiken (vilket jag sällan gjorde ändå).

Xbox, inga som helst problem. Gillar't.

Kommer inte på några klienter som jag faktiskt har ett problem med riktigt, orkar inte vara irriterad på småskit. Jag sparar det till de stora skitarna istället.

Medlem

I flesta fallen vet jag inte ens om det när jag köper så det blir en obehaglig överraskning.
Gillar inte att ett spel ska kräva fler olika appar, köper jag ett spel i steam ska det inte sedan starta upp Uplay etc när jag vill spela.

Medlem

bojkott för mig, orkar inte hålla på. isf måste det vara årets spel minst, då kanske jag anstränger mig lite.


signatur

//monster

Medlem

Xbox och Uplay brukar jag skippa då de bara orsakar problem. EA fungerar sömlöst med Steam så där spelar det ingen roll.

Medlem
Skrivet av Luciphear:

Jag bryr mig inte om det bara handlar om att behöva ett konto. Jag är inte ett fan av Ubisoft men det stör mig inte att deras klient behövs och bootas upp även om jag startar genom Steam. Oj vad kämpigt det är när det automatiskt loggar in mig...?

Den enda klienten jag minns som varit störig har varit Bethesdas i tidigt stadie då vi fick en jävla massa problem med att spela ihop pga den. Nu är det inte något större problem längre så bryr mig inte riktigt.

Steam var inte precis felfritt i början heller. Helvete vad problem det var när det först kom, haha!

EA's nya klient gillar jag faktiskt över Origin. Origin var även den lite problematisk i början men inga större bekymmer egentligen bortsett från att den var seg som stryk om man ville kolla i spelbutiken (vilket jag sällan gjorde ändå).

Xbox, inga som helst problem. Gillar't.

Kommer inte på några klienter som jag faktiskt har ett problem med riktigt, orkar inte vara irriterad på småskit. Jag sparar det till de stora skitarna istället.

Blir värre när du inte spelat ett spel bunden till en launcher på ett tag. Skulle visa grabben Star Wars: Squadrons (gratis) nyligen, och behövde inte bara logga in igen, utan leta mig fram till och installera EA's nya launcher (EA Play?), som inte ens var länkad från den gamla launchern. Har inte stött på något mer användarfientligt sedan jag försökte köpa Final Fantasy XIV från deras sida.

Medlem

Förstår inte hur man landar i bojkott över att behöva ett konto för att spela, känns fruktansvärt löjligt imo. Men, känns också som de som verkligen bryr sig om sånt här är konspiratoriskt lagda och gärna raljerar om uppgifter som säljs hit och dit, att allt du gör är övervakat etc etc.

Releasehästryttare

Spelar inget EA spel på grund av detta.

Medlem

Nu för tiden är det ibgen större faran tycker tex uplay har blivit mycket bättre, epic är godkänt. EAs version är fruktansvärd
Men hade såklart helst velat ha allt samlat på bäste steam.


signatur

Allätare

Medlem

Oftast vänder jag i dörren när jag startar ett spel och det kräver att jag loggar in på något konto innan jag ens kommer till en startmeny. Senast igår stötte jag på detta när jag ville testa trial av nya Top Spin.

Velade en stund, men ville verkligen testa spelet då det var så längesen det släpptes ett Tennis-lir, så gav med mig till slut och nu är jag tydligen stolt medlem i 2K-games också… men verkligen inte utan en hel del irritation!

Skulle det däremot gälla exempelvis GTA VI så skulle jag vara beredd att göra betydligt mer än ett konto bara för att få spela det 😁

Medlem

Beror på.
Är det Ubisoft så har jag det sedan länge så det stör mig inte. EA startar bara upp när jag väl behöver, men jag har aldrig köpt ett spel där.
Microsoft.... Där använder jag gamepass, men alla deras spel finns ju att köpa på steam så det är ingen fara.
Epic: då väntar jag elller skiter i det. Saknar respekt för det företaget.

Men som det varit i Helldivers (som jag ännu inte köpt) fall så hade jag varit fly förbannad om de implemenderade ett onödigt krav efter månader av spel. Även om det stod som krav, så har det inte varit ett krav.
Är lite som om man inte klarar minimikraven för ett spel men det funkar ändå, och sedan kommer en patch som bara blockar för att den kan det, inte för att det skulle behövas.

Medlem

Efter 6250 konton till ALLT, Runescape, Steam, EA, Ubi-whatever, Battle.net, är konsol spelare i grund, där har vi mindre log in reqs, men har Xbox konto, Ps konto, Switch/Nintendo, har pelat FF Xiv både utanför och via Steam, har inga problem, trodde inte det skulle bli så stort problem med Helldivers tills jag lärde mig att PSN inte är tillgängligt i typ 170 länder


signatur

Requiēscat in pāce ~

Redaktör

Det brukar fungera okej, som i "Logga in, sen stör jag inte mer". Men EA-klienten var hemsk ibland i Jedi: Survivor, bråkade vid inloggningen. Så mittalternativet för mig.


signatur
Medlem

Om det är ett krav som ställs redan då man köper spelet, fine. Men det skaver lite och spelet måste då vara något utöver det vanliga i mina ögon. Då även beroende på VEM man måste ha ett konto hos, vissa är mer ok än andra.

Behövs en separat launcher och store som behövs för vissa EA och Ubisoft titlar, då går det bort direkt. Då kanske jag köper det på mitt PS5 istället.

Om kravet ändras efteråt, hell to the no.

Medlem

Ska det va en egen launcher eller annat dumt som öppnas så blir det inget köp. Är det bara en simpel ruta för inloggning eller liknande som aldrig mer stör så är det okej. Men är ändå lite grinig för att det ska loggas in,

Jobbar med data

Jag stängde av internet på PS4 Pro för att inte behöva logga in på ett Ubisoft konto för att spela Immortals Fenyx Rising. Det finns en skip-knapp, men den fungerar inte. Undviker extra konton när det är möjligt.

Medlem

Jag tycker oftast bara det är positivt, extra konto brukar ju innebära att man kan synka progress mellan olika plattformar via företagets servrar osv. Om det är ett spel som bara finns på en plattform känns det väl onödigt, men ingenting jag kan påstå att jag bryr mig om. Jag bara skapar kontot (om jag inte redan har ett, har ju blivit konton hos de flesta större utgivarna redan) och spelar på.

Medlem

Alla inloggningskrav aktiverar samma del av hjärnan på mig som när man blir bombarderad av reklam överallt utan adblock. Blir fruktansvärt irriterande, så ja för mig blir det ofta bojkott. EA går absolut inte använda, Ubisoft likaså. Tappar suget att spela direkt när sådant poppar upp på skärmen.

Medlem

Kan enbart acceptera konton där det är absolut nödvändigt för progression online, typ MMO. Annars, aldrig i livet!

Medlem

På Playstation brukar det bara vara att länka sitt PS konto med t.ex. Ubisoft första gången man spelar något av deras spel. Det kan jag leva med.
För tillfället är det bara MS som jag tycker har ett irriterande system där jag har behövt länka varje nytt spel jag ska spela.


signatur

PSN: OAKTHYR

Medlem

Kan inte säga att jag har haft några problem överhuvudtaget med olika konton, känns som att det oftast är PEBKAC... Tar man sig bara lite tid, 5 min max, att gå igenom inställningarna så undviker man popups, mejl och annat oerhört enkelt.

Det enda som jag kan säga var lite omständligt var Rockstar och Red Dead, på efterseende skulle jag köpt det direkt via Rockstar och inte tredje-part, det funkade fint men det vart bara lite långsamt att starta. Uplay tex. kan man ju starta spelen från direkt även om man köpt via Epic eller Steam, men inte Rockstar inte.

Medlem

Otroligt störigt beroende på vilken klient det gäller. Steam, Epic, Battlenet, EA och Uplay fungerar. Absolut VÄRST är Rockstars skit. Den är så värdelös att även om jag vill spela något av deras spel så vägrar jag för den är så kass.

Medlem

Ibland är det inte klienten i sig man bojkottar, utan företaget som står bakom den. Jag gillar inte hur Tim Sweeney vill skapa konkurrens genom exklusivitet på en platform som är "öppen". Jag vill jättegärna spela Alan Wake 2, men pga att det endast säljs hos Epic får det vänta (jag vill inte att Epic ska få en del av kakan).

Instämmer också med er andra om att det också suger när klienterna buggar och skapar problem med att spela spelen. En tidigare uppdatering av EAs launcher har gjort att EA spel slutat funka med Steam overlay, vilket har gjort att jag inte längre kan spela spelen med custom inputs till mina handkontroller. Inte nog med det, jag kan heller inte använda min Steam controller till deras spel längre, fruktansvärt!

Medlem

Jag har inte så stora problem med det, jag gillar det inte men vill jag spela spelet så blir det till att infinna sig.

Det är en tumning av användarvänlighet och säkerhet för att samla in personuppgifter.

-Användare uppfattar det ofta som ett hänglås på hänglåset.
När inloggning blir för komplicerad brukar användare tumma på sin säkerhet, använda samma lösenord på flera klienter skriva ner lösenord på pappers lappar osv.

Medlem

Visst störande med alla olika konton man ska skapa, men inget jag bryr mig om och skulle aldrig få för mig att "skrika" mig hes över att bojkotta. Skulle jag bojkotta sådana obetydliga saker som tar max 1 min att skapa, så hade jag missat många bra spel genom åren.

Nej, jag spelar spel för att det är en hobby jag älskar, samt för att komma ifrån verkligheten och dess negativiteter, har då varken tid eller ork på att sedan också fokusera mig för mycket på de negativa saker inom spelvärlden, eller nästa veckas sak att göra en "outrage" på, om inte det påverkar mig namnvärt (vilket är något jag inte kan minnas ha hänt mig under 30 års spelande).

Det finns folk som tyvärr "älskar" att endast vara negativa eller "hoppa" på nästa "hattåg", där mycket beskrivs som "skit" om de inte tycker om något, t.ex. ett spel eller en tjänst. Antingen är något grymt bra eller det sämsta skiten, inget mittemellan. Det är även extremt sällan samma personer uttrycker sig positivt över något som helst, och kommentarer oftast bara när negativa saker sker i spelvärlden.

De som "bojkottar" får göra det om de vill och mår bättre av det, men då får de fan vara konsekventa över det. Idag bojkottar man t.ex. ett valfritt användarekonto, men har inga problem att skapa ett rockstar konto när väl GTA 6 kommer ut. Det är sådant jag kan störa mig på när folk kör med dubbelmoral när det passar dem, samtidigt som de pekar finger åt någon/något annan/annat...Hade jag t.ex. sagt att jag vägrar/bojkottar köpa spel pga någon anledning (t.ex. användarekonto eller mikrotransaktioner), men går sedan och köper sådana spel ändå, ja, då har folk all rätt att kalla mig för hycklare.

Medlem

Har så många konto överallt så jag bryr mig inte.
Hanterar alla via 1password så gör mig inget att klicka där för nytt random lösen.

Medlem
Skrivet av DieZe:

Förstår inte hur man landar i bojkott över att behöva ett konto för att spela, känns fruktansvärt löjligt imo. Men, känns också som de som verkligen bryr sig om sånt här är konspiratoriskt lagda och gärna raljerar om uppgifter som säljs hit och dit, att allt du gör är övervakat etc etc.

Vissa inte bryr sig om sin integritet samtidigt som de förefaller helt aningslösa, och då kan ju allt annat kännas "fruktansvärt löjligt". För mig är det en principsak.

Medlem

Bryr mig inte för fem öre om jag behöver ett extra konto. Har typ alltid varit så i MMO-världen. Tycker faktiskt det är ganska löjligt att man blir arg på sådana saker. Folk babblar om integritet. Seriöst, vi blir avlyssnade dygnet runt och påtvingade saker (skatt) hela tiden i vardagen ändå🤣

Farornas Konung

Vem FAN bryr sig. Lyxproblem deluxe!! Men har man problem med det så är väl det ok.

123
Skriv svar